Artikel Artikelserie om de nya standardavtalen – Del 1: Remissversionen av nya AB 25 och ABPU 25 har publicerats

4 december 2024

Ungefär 20 år efter publiceringen av AB 04 har Byggandets kontraktskommitté (BKK) släppt remissversioner av de standardavtal som nästa år är tänkta att ersätta de nuvarande standardavtalen AB 04 och ABT 06. I denna inledande del i vår artikelserie om de nya standardavtalen går vi igenom dels vad som kommer hända härnäst i arbetet med standardavtalen, dels hur dispositionen i de nya standardavtalen skiljer sig från dispositionen i de gamla avtalen.

Kort om de nya standardavtalen

BKK avser att nästa år släppa två nya standardavtal: Allmänna Bestämmelser för utförandeentreprenad avseende bygg-, anläggnings- och installationsarbeten (AB 25), som ersätter AB 04, och Allmänna Bestämmelser för projekterings- och utförandeentreprenad avseende bygg-, anläggnings- och installationsarbeten (ABPU 25), som ersätter ABT 06.

En nyhet är alltså att begreppet ”totalentreprenad” fasas ut, istället pratar man om projekterings- och utförandeentreprenader.

De versioner av avtalen som BKK publicerat nu är endast remissutkast. BKK tar emot synpunkter på utkasten till och med den 28 februari 2025. Planen är att därefter beakta de synpunkter som inkommit under remissrundan och publicera färdiga versioner av avtalen under nästa år. Dokumenten och instruktioner för hur man deltar i remissen kan man hitta här.

Denna artikelserie kommer alltså att handla om de två remissdokumenten. Hur stora ändringar som kommer att ske i slutversionerna efter remissförfarandet återstår att se, men det kan vara intressant att redan nu bekanta sig med de ändringar som gjorts då dessa utkast åtminstone kommer ligga till grund för de slutliga versionerna. När vi nedan hänvisar till AB 25 och ABPU 25 ska det alltså förstås som hänvisningar till remissversionerna. Vi kommer säkerligen få skäl att granska avtalen närmare när de slutliga versionerna väl är klara.

Vad händer med befintliga avtal och entreprenader?

De standardavtal som publiceras av BKK är inte lag i Sverige utan är just standardavtal för byggnads- och anläggningssektorn. Normalt gäller standardavtal bara om parterna kommit överens om det, till exempel genom att hänvisa till standardavtal i kontrakt eller annan handling. De remissutkast som finns idag är inte avsedda att åberopas, utan om parter vill använda de nya avtalen får de vänta tills de slutliga versionerna publicerats.

Eftersom det är fråga om just standardavtal som måste åberopas så påverkas inte pågående avtal av BKK:s revidering, utan AB 04 och ABT 06 fortsätter att gälla för dessa entreprenader även framöver. Det är också möjligt att vissa aktörer väljer att under en övergångsperiod fortsätter att använda AB 04 och ABT 06 i nya entreprenader, till exempel i väntan på att organisationen hunnit lära sig de nya avtalen och tagit fram organisationsanpassade mallar avseende de nya avtalen.

Hur övergången i praktiken sker är alltså helt upp till de enskilda beställarna och entreprenörerna.

Skiljer sig dispositionen i de gamla och nya standardavtalen?

Det korta svaret är att dispositionen i AB 25 och ABPU 25 delvis påminner om dispositionen i AB 04 och ABT 06, men det finns flera skillnader mellan de gamla och nya avtalen.

AB 25 och ABPU 25:s första kapitel kallas ”allmänna utgångspunkter”. Detta kapitel saknar direkt motsvarighet i AB 04 och ABT 06, även om förordet till de gamla standardavtalen delvis hanteras vissa av frågorna som numera regleras i kapitel 1. Kapitlet innehåller också bland annat olika ersättningsregler för entreprenaden, ansvar för uppgifter med mera samt hantering av handlingar. Kapitlet samlar alltså även regler som i AB 04 och ABT 06 fanns i flera kapitel, t.ex. kapitel 1, kapitel 5 och kapitel 6.

Därefter följer i AB 25 och ABPU 25 kapitlet ”omfattning”. Detta kapitel motsvaras alltså av kapitel 1 i AB 04 och ABT 06, men i de nya standardavtalen har kapitlet i vissa delar förkortats i och med att vissa bestämmelser flyttats till kapitlet med allmänna utgångspunkter.

Efter omfattningskapitlet följer ett kapitel benämnt ”utförande”, vilket är samma som dispositionen i AB 04 och ABT 06. I AB 25 och ABPU 25 innehållet kapitlet i huvudsak organisatoriska frågor (till exempel frågor om ombuds behörighet, byggmöten, projektplaner och myndighetstillstånd), vilket dispositionsmässigt överensstämmer med utförandekapitlet i de gamla standardavtalen. En nyhet är dock att kapitel 3 i de nya avtalen reglerar vissa tidsrelaterade frågor (såsom hur entreprenaden ska planeras, samordnas och färdigställas) som fanns i tidskapitlet i de gamla standardavtalen. En annan nyhet är att regleringen av ÄTA-arbeten och likställda ÄTA-arbeten har flyttats till kapitel 5 i AB 25 och ABPU 25.

Det fjärde kapitlet i AB 25 och ABPU 25, benämnt ”kontroll”, är i mångt och mycket nytt.  Frågor om beställarens kontroll har i AB 04 och ABT 06 hanterats i kapitel 3. I AB 25 har kontrollfrågorna flyttats till ett eget kapitel och utökats i viss mån.

Det femte kapitlet i AB 25 och ABPU 25 benämns ”ändring”. I de nya avtalen har begreppen ”ÄTA-arbete”, ”likställt ÄTA-arbete” och ”hinder” avskaffats. Istället har dessa koncept delats upp i två nya kategorier – ”ändring av entreprenaden” och ”avvikande förhållande” – som regleras i ändringskapitlet. Detta kapitel reglerar alltså ett antal frågor som tidigare reglerats i framför allt kapitel 3 och 4 i AB 04 och ABT 06.

Det sjätte kapitlet i AB 25 och ABPU 25 har rubriken ”betalning”, och motsvarar alltså delvis kapitlet ”ekonomi” i AB 04 och ABT 06. Det nya kapitlet har dock fått en snävare omfattning – det som regleras i detta kapitel är primärt hur och när betalningar ska ske samt andra administrativa frågor om säkerhet, preskription och försäkringar. Omfattningen av ersättningen framgår istället av AB 25 och ABPU 25 kapitel 1 och 5.

Det sjunde kapitlet i AB 25 och ABPU 25 benämns ”dröjsmål och fel”. I de nya standardavtalen har alltså BKK slagit ihop regler om förseningar i entreprenaden till följd av dröjsmål (som i AB 04 och ABT 06 i huvudsak hanteras i kapitel 4) och fel (som i AB 04 och ABT 06 i huvudsak hanteras i kapitel 5).

Efter kapitlet om dröjsmål och fel följer i AB 25 och ABPU 25 ett kapitel benämnt ”skadestånd i övrigt” där de skadestånd som gäller annat än försening och fel i entreprenaden samlas. Efter detta kapitel följer ett kapitel om besiktningar, vilket alltså motsvarar kapitel 7 i AB 04 och ABT 06.

Det efterföljande tionde kapitlet i AB 25 och ABPU 25, ”uppsägning och hävning”, motsvarar i princip kapitel 8 i AB 04 och ABT 06. En nyhet är dock att uppsägning av entreprenaden har skiljts från hävning. I AB 04 och ABT 06 har parterna haft rätt att häva entreprenaden på grund av vissa omständigheter som inte är någon parts fel, till exempel på grund av krig och naturkatastrofer. Parten har i så fall haft rätt att kliva av entreprenaden, men saknat en rätt till skadestånd på grund av hävningen. I de nya standardavtalen har denna rätt fått en ny benämning – uppsägning.

AB 25 och ABPU 25 avslutas med ett kapitel benämnt ”tvistelösning”, som således kombinerar kapitel 9 (tvistelösning) och kapitel 10 (förenklad tvistelösning) i AB 04 och ABT 06.

Nästa del i artikelserien

Som framgår av sammanfattningen ovan innehåller utkasten till nya standardavtal flera spännande nyheter. I nästa månads nyhetsbrev kommer vi att kolla närmare på vissa av nyheterna.

    Relaterade verksamhetsområden